532x bekeken

Wat zijn de belangrijkste trends die inkoopprofessionals moeten kennen vóór 2019 ? Robert Freeman schrijft hierover op procurious.com en wij hebben hiervan een kortere versie gemaakt. Uiteraard verwijzen we graag naar zijn prettig leesbare blog.

1. Co-creatie - Gezamenlijke inspanningen leveren om de beste waarde te realiseren.

Dit betekent de samenwerking opzoeken met uw belangrijkste leveranciers. De allereerste stap moet gaan over het afstemmen van prestaties en KPI's. Vervolgens stem je de doelen af, inclusief eventueel gewenste prijsverlaging. Op dit punt moeten de strategieën van beide bedrijven op elkaar worden afgestemd. Samenwerking is afstemming tussen twee partijen: de inkopers en de verkopers.

Inkoop van morgen gaat over meer dan alleen het leveren van goederen, het verlagen van prijzen en het beperken van risico's. De toekomst van inkoop creëert waarde voor de eindklant. En dus is het nieuwe buzz-woord dat komt in 2019 Co-Creation. Co-creatie gaat over het ontwikkelen en leveren van producten, diensten of systemen met behulp van de gezamenlijke inspanningen van alle belanghebbende partijen.

2. Digitalisering

De meerderheid van organisaties in Europa en Noord-Amerika maken inkoopbeslissingen op basis van kostenbesparingen. Alles wat eerder is besproken, wordt genegeerd en wat er daarna gebeurt, wordt verwaarloosd. "Geef me de beste prijs: hier en nu! En u krijgt de business ... "- is nog steeds de drijvende kracht achter veel inkooporganisaties.

Natuurlijk is deze aanpak op korte termijn voordelig. Maar op een strategisch niveau zal het niet werken. In het tijdperk van big data is deze aanpak een misdaad. Digitalisering en fact-based inkoopbeslissingen klinken voor veel lezers misschien niet als een super trend, maar voordat u dit punt overslaat - beantwoord dan een eenvoudige vraag. Neemt u echt prestatiebeoordelingen en risicoanalyses op in al uw inkoopbeslissingen?

3. Duurzaamheid: een deel van onze nieuwe realiteit

Duurzaam inkopen is geen nieuwe term. Volgens de definitie van de Verenigde Naties zijn duurzame aankooppraktijken die vereisten, specificaties en criteria verenigen die verenigbaar zijn en ten gunste wordt ingezet ter bescherming van het milieu, van sociale vooruitgang en ter ondersteuning van economische ontwikkeling, namelijk door het zoeken naar efficiënt gebruik van hulpbronnen, het verbeteren van de kwaliteit van producten en diensten en uiteindelijk optimalisatie van de kosten.

Meer en meer landen verschuiven naar duurzaam inkopen; verbetering van het beleid en de procedures voor overheidsopdrachten. Maar de echte leiders in deze verschuiving naar duurzaam inkopen zijn de internationale bedrijven. Met hun enorme koopkracht kunnen ze een reële impact hebben op ecologische, technologische of sociale normen in alle industrieën.

Duurzaamheid wordt onderdeel van een nieuwe realiteit voor inkooporganisaties. Het is geen buzzword meer, het is een klantenverwachting. Mensen beginnen te begrijpen dat lage prijzen niet zouden moeten worden bereikt door onethische of niet-duurzame middelen.

Onthoud: verantwoord inkopen is op lange termijn winstgevender!