214x bekeken

Het coronavirus veroorzaakt grote schade in de toeleveringsketens, de economie en de aandelenmarkten. Deze gezondheidscrisis heeft gezinspeeld op een ongekende economische crisis in de toekomst, waarvan de omvang nog te bezien valt. Bedrijven en inkoopafdelingen bereiden zich erop voor. Bijna de helft heeft zijn budgetten al aangepast, noodplannen opgesteld of beide gedaan [1]. In haar rapport "Het bedrijf voorbereiden op extreme economische volatiliteit", stelt de Hackett Group acht methoden voor inkoop voor, zowel voor de lange als de korte termijn, om zich op de situatie voor te bereiden.

Beste korte termijn methoden voor COVID-19

  1. Voorbereid zijn op het ergste: Om te beginnen is het belangrijk om goederen te identificeren die onderhevig kunnen zijn aan vertragingen of tekorten bij de levering en om de veiligheidsvoorraden van deze artikelen waar mogelijk te vergroten.
  2. Stel alternatieve bronnen samen: Om de bevoorrading veilig te stellen, moeten we de dialoog onderhouden en opvolgen met leveranciers, vooral als zij onze kritische leveranciers zijn. Tegelijkertijd moeten we leveranciers identificeren op terreinen met een hoog risico. Om voorbereid te zijn op elke kritieke situatie, is het essentieel om een risicobeheerprogramma op te zetten en secundaire bevoorradingsbronnen op één lijn te brengen.
  3. Verlaag kosten op een intelligente manier: Als de vraag daalt, moeten bedrijven hun kosten verlagen. Inkoopafdelingen spelen hier een sleutelrol, maar ze moeten er wel slim mee om gaan. Een goede aanpak zou zijn om met leveranciers samen te werken om intelligente oplossingen te vinden, zoals het adopteren van alternatieve producten, het herzien van bepaalde processen enz.

Beste lange termijn methoden voor COVID-19

  1. Neem een flexibele mentaliteit aan bij het plannen: Inkoopafdelingen hebben veel te winnen bij een meer flexibele structuur. Om dit te bereiken, moeten ze anticiperen - en zelfs deze voorspellen - op marktontwikkelingen, doorlopende risicoplanning van hun belangrijkste leveranciers uitvoeren en snelle oplossingen bieden die makkelijk te implementeren zijn.
  2. Ontwikkel een risicobeheerprogramma: Om voorbereid te zijn op de toekomst, is het belangrijk om een solide risicobeheerprogramma te creëren, zich van een secundaire leveringsbron voor essentiële producten en diensten te verzekeren en een programma te ontwikkelen om deze nieuwe potentiële leveranciers snel te kunnen integreren.
  3. Investeer in kostenbesparende technologie: Dankzij geavanceerde analyseoplossingen kunnen inkoopafdelingen de kosten van al hun processen en van hun algehele prestaties in kaart brengen om zo kostbare taken met een lage toegevoegde waarde te optimaliseren (of te elimineren).
  4. Gebruik slimme automatiseringstechnologieën: Door optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden van automatiseringsplatforms en -oplossingen (zoals RPA, visualisatie, gespreksinterfaces enz.), kunnen inkoopafdelingen de kosten met 17% verlagen. Deze technologieën lijken bijzonder geschikt in tijden van crisis omdat ze zowel de kosten verlagen als de wendbaarheid vergroten.
  5. Migreer bepaalde activiteiten naar shared service centers en wereldwijde business services: Deze shared service centers verenigen alle backofficefuncties voor een bepaald geografisch gebied binnen één team om ze op een consistente en gestandaardiseerde manier te beheren. Een dergelijke structuur fungeert als een drijvende kracht achter de prestaties van een bedrijf en kan helpen schaalvoordelen te behalen, de controle te verbeteren en de activiteiten te standaardiseren.

In dergelijke onzekere tijden moeten inkoopafdelingen klaarstaan om hun bedrijven te ondersteunen bij intelligente kostenreductie en risicobeheer. Om dit te doen, zullen ze hun leveranciersrelaties en digitale oplossingen moeten benutten en tegelijkertijd de middelen moeten optimaliseren.

Linkedin adress Ramon Kok Corona123
Ramonkok

Ramon Kok

Managing Director Benelux, UK & Germany

[1] Key Issues Study, The Hackett Group, 2020