305x bekeken

(Intermediair.nl) Het beeld van de inkoper die enkel op prijs inkoopt en accountmanagers tot het hemd uitkleedt, is definitief achterhaald. Volgens recruiter John Koeman wordt de functie van inkoper steeds strategischer en zijn goede kandidaten moeilijk te vinden.
Na lange tijd in Indonesië en China gewerkt te hebben, ben ik nu definitief terug in Nederland. Ik ben te gast bij InQuest, het eerste bureau dat zich specialiseerde in het bemiddelen van inkoopprofessionals voor vaste en tijdelijke posities.Ook in de sector inkoop is er een nijpend tekort aan kandidaten, zowel op de private markt als in de publieke sector. Op de private markt was er altijd al een tekort aan echt talent, maar ook in het publieke domein zijn goede professionals (met EU-aanbestedingservaring) uiterst schaars. Maar dat biedt volgens Peter Frauenfelder, managing consultant werving & selectie bij InQuest, juist ook mogelijkheden om te denken aan zij-instromers.

Door de toenemende complexiteit van aanbestedingen zouden nieuwe instromers met een juridische achtergrond goed kunnen passen. Ook kandidaten met een achtergrond in bestuurskunde zijn interessant om een entree in inkoop te overwegen. Voorwaarde is dan wel dat bedrijven zich niet meer blind blijven staren op het vinden van ‘de perfecte kandidaat’ die steeds vaker onvindbaar blijkt te zijn, maar bereid zijn om ook te investeren in een veelbelovende zij-instromer. Dit geldt ook voor kandidaten met tot nu toe een carrière in sales.

Geen masteropleiding voor inkopers
Sowieso is er binnen inkoop nog veel winst te behalen. Zo kent Nederland bijvoorbeeld geen specifieke masteropleiding voor inkopers, terwijl Frankrijk die wel biedt. Ook ressorteert inkoop te vaak nog onder de facilitaire dienst, terwijl goede inkopers juist enorm veel margeverbetering kunnen toevoegen, benadrukt Sjoerd Zoeteman, search consultant werving & selectie bij Inquest. Inkoop moet hoger in de organisatie vertegenwoordiging krijgen om echt slagen te kunnen maken. Een inkoopprofessional in een productiebedrijf zal over de muren van inkoop heen moeten leren kijken en de verbinding zoeken met zijn stakeholders in de supply chain van goederen.Daar is meer dan ooit een commerciële mindset voor nodig, met focus op toegevoegde waarde leveren richting de eindgebruiker en het directer kunnen beïnvloeden van het bedrijfsresultaat. Ook kunnen meepraten in de initiële specificatiefase is essentieel om tot innovatieve oplossingen te komen die steeds vaker in efficiencyverbetering gevonden worden.

Juist door het uitzetten van allerlei lijntjes binnen de onderneming, het proactief meepraten, maar ook het uitdagen van bestaande werkwijzen, zou ertoe moeten leiden dat inkoop ook op senior managementniveau z’n invloed kan laten gelden.

Inkoop wordt steeds strategischer
Nog te vaak bestaat het beeld van de stuurse inkoper die zuiver op prijs inkoopt en daarbij de verschillende accountmanagers tot op het hemd uitkleed. Maar dat beeld is definitief achterhaald. Inkoop krijgt met name in bedrijven met een stevige supply chain steeds meer positie, en door de toenemende internationalisering en complexiteit van inkoopprocessen zal de functie van inkoop in de toekomst alleen nog strategischer worden. Dat inkopers daarbij ook meer aandacht aan interculturele sensitiviteit moeten gaan besteden, spreekt natuurlijk voor zich.Mensen zonder inkoopervaring, maar met een commerciële drive en specifieke markt- en productkennis, zouden zeer zeker interessante kandidaten voor een entree in het inkoopvak kunnen zijn. Als zij daarbij ook nog eens over de juiste competenties blijken te beschikken, dan is een overstap zonder meer het overwegen waard. Zo zouden ook werkgevers in deze pure kandidatenmarkt van nu naar de werving van potentiële kandidaten moeten kijken.

Volgens recruiter John Koeman wordt de functie van inkoper steeds strategischer en zijn goede kandidaten moeilijk te vinden. Heb jij het in je?

Een onderzoek door InQuest naar competenties gaf in 2016 aan dat inkopers analytisch denken, integriteit en scherp onderhandelen het belangrijkst vonden. In hetzelfde onderzoek heeft InQuest ook aan de business gevraagd wat zij van een goede inkoper verwachten, en dan kom je uit bij competenties als klantgerichtheid, samenwerken en doelgericht handelen.

Heden ten dage is intern ondernemerschap tonen een van de meest genoemde competenties. Intern ondernemerschap gaat over innovatie, bereidheid om risico’s te nemen en ownership nemen. Deze drie dimensies van intern ondernemerschap vormen sowieso al steeds meer de basis voor professionele groei in alle sectoren binnen een steeds sneller veranderende maatschappij.

Met dank aan Peter Frauenfelder van InQuest.

Bron: John Koeman, Intermediair.nl

20180625 Goede Inkoper