1003x bekeken

Vroeger toen ik klein was en nog geen inkoper, hadden mijn ouders altijd kliekjes. Waar bij mijn vriendjes thuis na het avondeten de overgebleven aardappelen of pasta bolognese in de prullenbak verdween, werd door mijn ouders altijd alles netjes in kommetjes of plastic bakjes gedaan. Deze werden dan de avond erna of de volgende dag als 'lunchhapje' opgegeten. Nu ik ouder ben, merk ik dat ik deze gewoonte heb overgenomen en zit ik dikwijls de volgende dag op kantoor mijn pastasalade van de avond ervoor op te eten. Ik merk dat deze manier van denken, namelijk het weggooien van eten is zonde, heel erg mijn blik heeft bepaald en hoewel het niet altijd lukt, is wel altijd mijn streven om niet te snel eten weg te gooien.

Dat je manier van denken heel erg bepalend is over wat je koopt en hoe je met afval omgaat, is iets wat ik ook tegenkwam tijdens de cursus Ambassadeurschap Circulair Inkopen. Deze cursus wordt georganiseerd door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en is afgelopen maand aan inkoopconsultants van verschillende organisaties gegeven door de circulaire inkoopcollega's van Copper8. Zoals wellicht bekend heeft de Rijksoverheid de ambitie om in 2050 alle overheidsinkopen circulair in te kopen. Hoe we dat met zijn allen precies gaan doen weten we nog niet, maar dat we het gaan doen staat vast. Een prachtig streven waar we mijns inziens niet snel genoeg mee kunnen beginnen.

Het belangrijkste wat ik geleerd heb tijdens deze cursus (en tevens de ondertitel van het boek Circulair Inkopen in 8 stappen) is 'Een betere wereld begint bij het stellen van een betere vraag'. Of je nou in klimaatverandering gelooft of niet, feit is wel dat de grondstoffen op onze planeet niet oneindig aanwezig zijn en dat wij dus bewuster moeten omgaan met hoe wij deze grondstoffen gebruiken. Dus hoe kunnen we de inkoopvraag omdraaien op een manier waarop de levensduur van hetgeen wat wij kopen zolang mogelijk zijn nut behoudt? Dit zorgt niet alleen voor minder waste, maar zorgt er ook voor dat je als instelling significante impact kunt hebben op je eindresultaat. Iets wat wij als inkopers als het goed is erg belangrijk vinden.

Eén van de bekendste voorbeelden van anders denken is Schiphol met haar 'light as service'. In plaats van zelf lampen te kopen voor hun Vertrekhal 2 en die vervolgens zelf te vervangen, hebben zij Philips uitgedaagd om in plaats van gloeilampen, licht aan hen te verkopen. Het enige wat hiervoor nodig was, was een aanpassing van de fitting. Waar Schiphol eerst kapotte lampen moest weggooien, is Philips eigenaar van de lamp en komt deze lamp (of fitting) vervangen en neemt de verantwoordelijk voor het recyclen. Dit resulteerde in het feit dat Philips extra gemotiveerd is om betere lampen te maken en installeren (die langer meegaan en dus minder onderhoud nodig hadden) en voor Schiphol dat ze 50% energiereductie hadden op licht, 75% langere levensduur van de lampen en significante afname in onderhoudskosten.

Net zoals wat iemand als afval ziet, mijn kliekje voor morgen is bij de lunch, is hetgeen wat jij als bedrijf wilt vernietigen misschien wel de grondstof voor iemand anders. Het is gewoon een kwestie van de vraag anders stellen. Een vraag die je niet alleen bij jezelf of binnen je organisatie kunt stellen, maar ook aan je leveranciers.

Dus, welke vraag kun jij vanaf morgen anders stellen?

Daangroen
In2Talent Logo

Daan de Vries (06-13969792)

In2Talent - InQuest supporter Aanbestedingsmakelaar.nl