337x bekeken

De nieuwe en jongere generatie medewerkers staan erom bekend dat ze flexibel zijn en dat ze nooit te lang ergens blijven werken. Ze willen diversiteit en zijn altijd op zoek naar iets beters. Hoe ga je hier als bedrijf mee om en hoe zorg je ervoor dat deze medewerkers juist wel langer blijven?

Hoe trek je jonge medewerkers aan?
Om de jonge generatie medewerkers aan te trekken, heb je een unieke en authentieke positie als werkgever op de arbeidsmarkt nodig. Je moet opvallen tussen al die andere bedrijven die van alles beloven en je moet ervoor zorgen dat die perfecte medewerker bewust voor jou kiest. Maar hoe doe je dat dan?

1. Een candidate persona vaststellen
In een candidate persona wordt het ideale profiel van een kandidaat geschetst. Hiermee weet je precies naar wie je op zoek moet, hoe je naar die persoon op zoek moet en waar je deze persoon kunt vinden. Zo vindt je, op een eenvoudigere manier, de perfecte kandidaat voor jouw vacatures.

2. Weten waar je moet zoeken
Wat betreft het vinden van kandidaten, moet je weten waar je moet zoeken. Dit betekent dat je moet weten waar de betreffende doelgroep te vinden is; in dit geval de jongere generatie medewerkers of werkzoekenden. Hier een paar tips voor deze generatie:

  • Social media
    Zoals je waarschijnlijk wel weet, is de jonge generatie zeer actief op sociale media, bijvoorbeeld op Instagram. Ook hier is het mogelijk om reclame te maken voor jouw werkgeversmerk. Zo kun je klein en eenvoudig beginnen door een account aan te maken en daar posts op te plaatsen, of je pakt groots uit en maakt promotie door de reclame-opties van Instagram. Denk naast Instagram bijvoorbeeld ook aan het maken van filmpjes voor op Youtube of (heel simpel) aan het openzetten van vacatures op LinkedIn (op de bedrijfspagina).
  • Scholen
    Raak in contact met Hogescholen of Universiteiten en zoek uit wat zij voor relevante programma’s hebben. Zo kun je een grote groep bereiken door gastcolleges te geven of door mee te werken aan schoolprojecten waar bedrijven voor nodig zijn.
  • Stages
    Biedt stageplaatsen aan. Hierdoor heb je direct een jonge stagiair in dienst, welke eventueel na de stage langer zou kunnen blijven. Daarnaast maakt de stagiair altijd belangrijke mond-tot-mond reclame bij medestudenten. Een stagiair kost wat energie, maar kan juist van grote waarde zijn.

3. Weten wat je te bieden hebt
Pas als je weet wat je te bieden hebt, kun je de potentiële medewerkers overhalen om bij je te werken. Bieden jullie een relatief hoog salaris t.o.v. concurrenten, krijgen medewerkers meer vakantiedagen dan gemiddeld of bieden jullie veel flexibiliteit aan de medewerkers? Vergeet dat dan vooral niet te vermelden. Dit kan voor een potentiële medewerker net de bepalende factor zijn om op de vacature te solliciteren. Zo vindt meer dan de helft van de millennials het belangrijk tot zeer belangrijk om de eigen werkuren te kunnen bepalen (bron: PW). Flexibiliteit is misschien zelfs wel de belangrijkste arbeidsvoorwaarde voor de nieuwe generatie. Als zo’n pluspunt niet is vermeld, is dat dus zonde. Maar, zorg er wel voor dat je geen valse beloftes maakt. Dan zijn ze namelijk ook net zo snel weer vertrokken naar de volgende baan.

4. Sollicitatieproces
Doordat er zo veel concurrentie is, is het van cruciaal belang om het sollicitatieproces snel en soepel te laten verlopen. Als het sollicitatieproces te lang duurt, heeft de sollicitant zo iets anders gevonden. Zorg er dus voor dat een sollicitatiegesprek snel wordt gevoerd, dat de kandidaat snel een terugkoppeling krijgt en dat (bij het aannemen van een kandidaat) het contract snel wordt getekend. Laat de kandidaat geen tijd hebben om op zoek te gaan naar een andere vacature en laat hem of haar niet twijfelen of die wel bij jouw bedrijf wil werken dóór het sollicitatieproces.

Hoe zorg je ervoor dat jonge medewerkers langer bij je blijven?
De nieuwe generatie medewerkers staat erom bekend snel over te stappen van werkgever. Niet gek, want ze hebben enorm veel keuze op de arbeidsmarkt en de arbeidsmarkt van jonge medewerkers wordt steeds kleiner. Zorg er dus voor dat wanneer je die ene medewerker (eindelijk) binnen hebt, je hem of haar ook niet meer kwijtraakt. Hierbij de belangrijkste tips:

  1. Werkgeversimago
    Zorg ervoor dat je als bedrijf weet waar je voor staat en dat je dit duidelijk naar voren brengt. Op die manier zullen jonge medewerkers zich verbonden voelen met het bedrijf waar ze werken. Zo wordt hun baan als het ware een onderdeel van hun identiteit, en kunnen zij met trots aan familie en vrienden vertellen waar ze werken en wat het bedrijf doet.
  2. Onboardingsprogramma
    Slechts 29% van de medewerkers is enthousiast over hun nieuwe werkgever (bron: PW). Dit heeft alles te maken met het onboardingsproces: de medewerker wordt welkom geheten in de organisatie en wordt ingewerkt voor zijn nieuwe baan. Zorg ervoor dat dit traject (vanaf het tekenen van het contract tot het volledig kennismaken met de organisatie, ongeveer zes maanden na de eerste werkdag) goed is uitgewerkt en voorbereid, zodat dat de nieuwe medewerker enthousiast over zijn nieuwe baan kan praten.
  3. Doorgroeimogelijkheden
    De jonge medewerkers ontwikkelen zich snel en hebben ook (zoals eerder uitgelegd) zo een nieuwe (en misschien ook wel betere) baan gevonden. Ze zijn snel ergens op uitgekeken en willen continu ontwikkeling. Een medewerker laten doorgroeien naar een hogere functie of meer verantwoordelijkheid, zorgt bij hen voor extra motivatie in het werk en het geeft ze iets om naar uit te kijken. Daarnaast is het voor het bedrijf ook voordelig: als je de jonge medewerker laat doorgroeien, dan wordt deze hogere functie vervult door iemand die je kent en vertrouwt.
  4. Werksfeer
    Jonge medewerkers willen plezier hebben in hun werk. Ze willen met plezier naar hun werk gaan en als ze het naar hun zin hebben, vinden ze het ook niet erg om soms iets langer te blijven. Naast flexibiliteit, is ook de werksfeer bij een bedrijf een van de belangrijkste factoren voor een jonge medewerker om ergens te solliciteren. Dit is te beïnvloeden door het soort mensen die er werken (een strenge, ‘ouderwetse’ leidinggevende wordt niet gewaardeerd), het vieren van successen, zorgen voor goede communicatie en ruimte geven voor gezelligheid.

Er zijn natuurlijk nog veel meer factoren die kunnen bijdragen aan minder verloop of een snellere werving van de jonge generatie medewerkers, maar voor ons zijn dit de belangrijkste punten.

Hoe kunnen wij jou hiermee helpen?
I Love My Company helpt jouw bedrijf bij het aantrekken en behouden van personeel, door het employer brand (werkgeversmerk) te ontwikkelen. Bovenstaande tips geven een korte impressie van waar wij advies over geven. Omdat wij vier studenten zijn, zijn wij gespecialiseerd in advies over de jonge generatie medewerkers. Wij weten hoe de jonge generatie in elkaar zit (o.a. uit eigen ervaringen) en hebben een groot netwerk in de jongere doelgroep. Ondanks dat wij in deze doelgroep gespecialiseerd zijn, geven wij uiteraard ook advies over elke andere groep medewerkers die lastig te werven of te behouden is.

Wij zorgen voor volledige aanbevelingen, op maat gemaakt voor de organisatie. Daarnaast kun je ervoor kiezen om de aanbevelingen door ons te laten implementeren in het bedrijf. Het resultaat is een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie op de arbeidsmarkt als werkgever.

Bron: Ilovemycompany.nl Ilove
Julia

I love my company

Julia Brugman

Tel: 06-26057175 en LinkedIn