250x bekeken

Els Ruiter: Steeds vaker spreek ik inkoopprofessionals die gaan stralen als ze over hun vak praten. Fijn! Het enthousiasme voor je vak is natuurlijk het begin van al het succes. Maar hoe zet je jouw enthousiasme om in succes in de praktijk?

Veelal zoeken professionals het inkoopsucces in nieuwe inkoopwijsheid; Integrated supply Chain Focus, BVP, TCO, MVI en ga zo door. Theoretische opleidingen doen het dan ook goed bij inkopers.

Zo las ik laatst een artikel over een onderzoek naar de verschillende methoden die je kunt toepassen bij het afsluiten en managen van een prestatiecontract. Het doel van dit onderzoek was om succes- en faalfactoren voor inkoop in kaart te brengen. De resultaten werden vervolgens verwerkt in weer een nieuw model.

Ik heb niets tegen theoretische methoden en modellen. Best handig zelfs. Maar wat maakt dat veel inkoopprofessionals het succes van inkoop vooral blijven zoeken in het hanteren van een nieuw systeem? Het echte inkoopsucces begint namelijk bij jou zelf.

Of het nu NLP, Verandermanagement of communicatie betreft, jij bent degene die bepaalt hoe je naar het succes van inkoop kijkt.

Ik noem een voorbeeld: Een van de basis vooronderstellingen van Neuro-Linguistisch Programmeren is ‘Oorzaak en Gevolg’. Anders gezegd: Sta jij aan de kant van de Oorzaak of sta jij aan de kant van het Gevolg? Ben jij proactief, neem jij initiatieven, voel jij jezelf verantwoordelijk of ben je meer reactief, afwachtend en overkomen de dingen je? Zit jij aan het stuur van de bus, bepaal jij welke route je kiest, wie er in de bus mee mogen en welke hobbels je neemt? Of zit je achter in de bus en wordt je bij elke hobbel die er wordt genomen door elkaar geschud?

Deze oorzaak en gevolg kant zie je ook terug in het inkoopvak en is bepalend voor het realiseren van veranderingen. Nog te vaak spreek ik inkopers die hun collega’s als ‘interne klant’ beschouwen en daarmee onbewust een afstand creëren. Collega’s in de business worden als obstakel gezien op de weg naar inkoopsucces. En dat brengt ons niet ‘in the mood’ om lekker met deze collega’s aan gezamenlijke successen te werken.

Een oefening waarmee je als inkoper wel ‘in the mood’ komt voor succes:

1.Beschrijf de inkoopsituatie waar je succesvolle veranderingen wilt realiseren kort en objectief

2.Wees je bewust van de gedachtes die je hebt waarmee jij jezelf als het ware vast zet in relatie tot deze situatie (de zogenaamde stuck-state, bijvoorbeeld irritatie, machteloosheid, frustratie)

3.Benoem welke krachtige stemming je nodig hebt om anders te kunnen reageren op de situatie (de zogenaamde resource-state, bijvoorbeeld flexibel, open minded, geïnteresseerd)

4.Schrijf 1-2-3 in 1 woord op 3 post-its, leg ze in een driehoek op de grond.

5.Ga eerst staan op de 2e post-it (de stuck-state), leef je even helemaal in, en ervaar wat je denkt en voelt als je vanuit deze positie naar de situatie (de 1e post- it) kijkt.

6.Daarna stap je op de 3e post-it (de resource-state) en doe je hetzelfde. Ervaar wat er verandert in je gevoel, je gedachte, je ademhaling.

7.Wissel nog eens een paar keer rustig van positie en blijf je bewust van de invloed die de verschillende stemming op je heeft.

Tijdens deze oefening zul je merken dat je vanuit de resource state ineens nieuwe mogelijkheden ziet om je succes te realiseren. Mogelijkheden die je eerder vanuit de stuck-state niet zag.

Zweverig? Eerlijk gezegd kon ik het zelf eerst niet geloven dat deze simpele oefening echt werkt. Tijdens de 2-daagse NLP training zie ik inkopers vaak eerst wat verwonderd naar de post-its op de grond staren, maar de resultaten zijn verbluffend.

Conclusie: Inkoopsucces begint bij de juiste stemming. En die bepaal jezelf. Mooi toch?

Bron: InkoopAcademie Iamood
Els

Els Ruiter

Trainer|Coach Persoonlijk Leiderschap & Communicatie | Mediation | NLP | Arbinger

InkoopAcademie

Supporter van Aanbestedingsmakelaar.nl