880x bekeken

Dinsdag 5 februari was Negometrix aanwezig bij NEVI Kring Noord-West in het prachtige gebouw van Eye Filmmuseum Amsterdam. Het centrale thema van deze nieuwjaarsborrel was de rol van inkoop als business partner. Simon Roozen (Manager Realisatie Infrastructuur en Openbare ruimte bij de gemeente Utrecht) en Marcel van de Lustgraaf (Managing Director IT & Change bij VIVAT) gaven hun visie over dit interessante onderwerp.

Een inkoper moet kennis van zaken hebben

Beide sprekers waren het over één ding eens: een inkoper moet kennis hebben van het onderwerp van het inkooptraject. Simon Roozen duidde het als volgt: “Zoals niet iedere projectleider geschikt is voor een project, is ook niet iedere inkoper geschikt voor een inkooptraject.” Dit werd beaamd door Marcel van de Lustgraaf. Een inkoper hoeft geen inhoudsdeskundige te zijn. Hij moet echter wel over basiskennis beschikken om voor zijn interne klanten optimaal van waarde te kunnen zijn.

Marcel van de Lustgraaf gaat hier nog wat verder in. Hij ziet dat VIVAT de afgelopen jaren is getransformeerd naar een regie-organisatie. Hierbij spelen toeleveranciers (partners) een cruciale rol in de waardeketen van VIVAT. Volgens hem is het dan ook van essentieel belang dat inkoop realiseert wat deze waardeketen betekent voor uiteindelijke eindklanten. Leveranciers spelen een steeds belangrijkere rol als partners van VIVAT die waarde leveren aan de klant. Het is dan ook belangrijk dat inkopers deze handschoen oppakken.

De wil om samen te werken

Dit vraagt om inkopers die kunnen en willen samenwerken met de business en zich verantwoordelijk voelen voor het succes van de leverancier binnen de waardeketen. Of het eindresultaat nu de transformatie van het stationsgebied rondom Utrecht Centraal is, of het transformeren van het businessmodel van een klassieke verzekeraar naar een innovatieve en wendbare organisatie.

Bron: Negometrix Bpartner
Negometrix Logo Black 2017

Negometrix

Supporter van Aanbestedingsmakelaar.nl