135x bekeken

Door Kees Tazelaar: Dit jaar was het alweer de vijfde keer dat de Rijksinkoopdag werd gehouden. Het thema was Maatschappelijk Verantwoord Inkopen. De locatie was bijzonder: de PI Haaglanden in Zoetermeer. Ook de koffie bleek bijzonder. Het werd vakkundig gezet door de Heilige Boontjes. Koffie van ex boefies. Mooi project, dat goed paste in het thema van deze dag.

MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD INKOOP IS BOEIEND

Bart Cooijmans, CDI van het Ministerie van Justitie en Veiligheid was de eerste spreker. Hij streeft naar business gedreven inkoop. Daarbij wil hij het inkoopproces makkelijker maken voor het primaire proces, de best passende oplossing uit de markt halen. Daarnaast wil hij inkoop inzetten om beleidsdoelstellingen te realiseren. Dat vraagt om de kracht van samenwerking; met de opdrachtgever, maar ook met de markt. Hierna bleek dat hij daarmee al verder is dan business gedreven inkoop.

BUSINESS GEDREVEN INKOOP KLUISTERT JE AAN JE STOEL

De volgende spreker was Gerco Rietveld die we kennen van het boek Business gedreven inkoop. Gerco is inmiddels een stap verder en heeft het nu over waardegerichte inkoop. Daarbij kijk je naar de hele waardeketen. Het focust op de behoefte van de eindgebruiker en legt de nadruk op waarde ipv kosten. Dat betekent ook oplossingsgericht samenwerken met de leverancier. Meestal kijkt inkoop alleen stroomopwaarts , naar de leverancier. Echter, stroomafwaarts vergeet hij de eindgebruiker nogal eens. Dat illustreerde Gerco met een aantal aansprekende voorbeelden.

De stelling van Gerco: Inkoop is veel meer dan het doen van een aanbesteding.

De dagvoorzitter, rechter Sandra Schreuder die gepast gekleed was voor deze locatie maakte zich de methodiek snel eigen door de aanschaf van haar schoenen heel onderbouwd als een waarde gedreven inkoop te betitelen.

ONTKETEND

Aangrijpend en indrukwekkend. Dat vond ik het verhaal van Jules. Jules werd aangekondigd als ervaringsdeskundige bij terugkeer in de maatschappij na detentie.

De boodschap van Jules: luister naar wat de mensen echt nodig hebben.

PEOPLE, PLANET, PROFIT

Ivo Bonajo, MVI expert bij het Ministerie van BZK gaf ons vier tips om MVI toe te passen: doorbreek oude gewoontes, denk in waarde, probeer, experimenteer doe en maak gebruik van tools en ondersteuning.

GEVANGEN IN DOELSTELLINGEN

Na de lunch bezocht ik nog een aantal workshops. Peter van der Knaap, CDI van het ministerie liet bijvoorbeeld zien wat het betekent om de volgende zin uit het Regeerakkoord ten uitvoer te brengen:

De overheid gaat zijn inkoopkracht beter benutten voor het versnellen van duurzame transities, inschakelen van kwetsbare groepen en om innovatief in te kopen.

Dat blijken nogal wat doelstellingen te zijn. Dat kan natuurlijk nooit allemaal op het bordje van Inkoop komen te liggen. Opdrachtgevers moeten zich verantwoordelijk gaan voelen of gemaakt worden om bij te dragen aan het behalen van deze doelstellingen.

Tijdens deze dag lag de nadruk op de rol die inkopers kunnen spelen. In een komend blog laat ik zien dat ook de rol van de contractmanager niet te onderschatten is.

Kees

Kees Tazelaar

Zie ook Public-procurement.info