138x bekeken

Jan Roddeman, kennismanager bij Nevi, laat het turbulente jaar achter zich en kijkt vooruit naar wat de trends en uitdagingen voor 2021 worden.

Trends zoals digitalisering, data-analyse, geopolitiek risico, duurzaamheid en diversiteit zijn allemaal versneld door de pandemie en de dreiging van een economische vertraging. Supply chains waren verstoord, reizen onmogelijk, werken op afstand werd de norm en het koopgedrag van de consument veranderde.

Gevolgen coronajaar 2020 en prioriteiten 2021

De gevolgen voor inkoop- en supply management van het turbulente jaar 2020 zijn onder meer:

  • risico staat nu stevig bovenaan de directie -en managementagenda
  • men erkent volledig de waarde die een supply chain levert
  • de wendbaarheid van organisaties in moeilijke tijden is een belangrijk aandachtspunt.

Volgens procurement leaders zijn de prioriteiten voor 2021 als volgt:

  • verbetering van omzet en marges
  • bouwen aan veerkrachtigere bevoorradingsnetwerken
  • het realiseren van doelstellingen op zowel economisch, sociaal en bestuurlijk niveau.

Waarde toevoegen voor maatschappij

In 2021 zal inkoop- en supply management een enorme rol spelen bij het waarborgen van de winstgevendheid van de producten en diensten die we aanbieden aan klanten. Maar wat anders is dan vroeger, is de drastische verandering in het koopgedag van de consument en van de sentimenten wereldwijd. Het koopgedrag online is geëxplodeerd. Het sentiment met betrekking tot waardecreatie is ook veranderd. Traditioneel was deze waardecreatie vooral gericht op maximalisatie van de aandeelhouderswaarde. Degenen die het bedrijf bezitten waren prioriteit nummer één, bijna tot uitsluiting van vele andere belanghebbenden. Dit is niet langer de weg vooruit.

Toename complexiteit bedrijfsvoering

Nu moeten bedrijven winst nastreven én ze moeten verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschappen waarvan ze een onderdeel zijn, voor de leveranciers waarmee ze zaken doen, en de samenlevingen en omgeving waaraan ze bijdragen. Al deze trends en ontwikkelingen wijzen meer nog dan de jaren daarvoor op het kunnen managen van de toegenomen externe- en interne complexiteit!

Bron: NEVI-nieuws Trends 2019
Nevi Brandclaim Rgb

Nevi

Supporter van Aanbestedingsmakelaar

Jan Roddeman

Kennis- en portfoliomanager Nevi