Alibaba haalde onlangs het 'tech-nieuws' met de presentatie van zijn eigen NPU (Neural Processing Engine) “Hanguang 800” met kunstmatige intelligentie, een chip die het bedrijf al gebruikte voor zijn productonderzoek en automatische vertalingen. Wat zal er gebeuren met de digitale transformatie van inkoopprocessen nu we een grote technologische doorbraak van kunstmatige intelligentie zien op zeer veel vakgebieden?
Kunstmatige intelligentie en inkoop: een haalbare combinatie?
Het onderwerp mag dan misschien ingewikkeld lijken, maar we kunnen ons de volgende situatie inbeelden… Een klant bezorgt een lijst met producten die hij nodig heeft in ‘gewone-mensentaal' en op basis hiervan dienen de overeenstemmende producten te worden gevonden in een catalogus. Hiervoor is nodig dat de aangeleverde lijst kan worden gelinkt aan het aanbod van de leverancier(s).
Vandaag de dag is dit in de regel een zeer tijdrovende laat staan foutgevoelige exercitie. Productlijsten zijn doorgaans erg lang (vaak enkele duizenden regels), weinig uniform (vrije tekst, productbeschrijving, afkortingen, ...) en leveren een resultaat op dat niet veel meer is dan een benadering. Het vinden van het juiste product gebeurt dan ook grotendeels manueel met een snelheid van acht tot tien regels per persoon per uur. Zo verwerkt één persoon maximaal honderd regels per dag.
Een oplossing om deze ‘vertaalslag’ te versnellen en de kwaliteit te verbeteren, zou ideaal zijn. Wat als kunstmatige intelligentie hierbij een rol kon spelen?
AI, een directe en efficiënte oplossing
Het start-upbedrijf Golem.ai ontwikkelde in dit kader kunstmatige intelligentie op het gebied van tekstherkenning, zowel schriftelijk als mondeling. Om mails te verwerken, automatiseert het systeem bijvoorbeeld het opstellen van antwoorden of zelfs het proces om informatie op te zoeken. Zo gaat de productiviteit er aardig op vooruit. Ook het integreren van een chat-bot behoort tot de mogelijkheden. Een chat-bot is een geautomatiseerde gesprekspartner die aan populariteit wint en zijn sporen al aan het verdienen is.
Bij het meer complexere en meer nauwgezette werk dat gepaard gaat met het inkoopproces en daarbij het identificeren van producten, werd een toepassing ontwikkeld op het gebied van het automatisch verwerken van natuurlijke taal. Het voordeel van een dergelijke taalanalyserende oplossing is dat je alle teksten kunt interpreteren zonder dat je de taal hoeft te leren. Een oplossing die vanaf dag één resultaat oplevert, ongeacht de taal en ook voor nieuwe productcategorieën waarmee we nog geen ervaring hebben.
Om tot een goed werkende toepassing te komen werden de teams van Manutan vanaf het begin betrokken bij het project. De keuze hierbij voor Golem.ai was enerzijds gebaseerd op de uiteraard op de professionaliteit van de oplossing, maar ook op de 'match' tussen de teams die aan de oplossing gingen werken. Zo konden we als echte partners onze krachten bundelen. Dit is een absolute voorwaarde bij het creëren van innovatieve oplossingen. Het project leverde hierdoor snelle resultaten en de toepassing kon dientengevolge snel in productie worden genomen.
Innovatie in inkoop dankzij kunstmatige intelligentie
Kortom: middels de innovaties op het gebied van technologie en data streeft Manutan er naar om aan de verwachtingen van onze klanten beter te kunnen beantwoorden en de productiviteit van onze organisatie te verhogen zodat we deze efficiëntie kunnen herinvesteren in activiteiten die waarde toevoegen aan de klant.
Door te kiezen voor de inzet van kunstmatige intelligentie middels NLU (Natural Language Understanding) krijgen klanten toegang tot snellere, effectievere en meer rendabele inkoopoplossingen. Dit is een totaal nieuwe klantenervaring en een nieuwe manier om inkoopprocessen te stroomlijnen. Onze huidige ambitie is minimaal 80% correcte matching via kunstmatige intelligentie. We gebruiken de tool nu ruim vijf maanden en Manutan zit al aan 75%.