1293x bekeken

  1. Vermijd de drukte bij Finance in januari
  2. Classificeer alvast 94% van 4 jaren spend
  3. Voorkom onrechtmatige verassingen
  4. Vandaag al meer impact maken

1 . Vermijd de drukte bij Finance in januari ⏳

Het verkrijgen van alle spend- en contractdata is de belangrijkste bottleneck in het proces. Voor het maken van de download is de expert van de financiële afdeling nodig die het al heel druk heeft, maar helemaal in januari als de afdeling bezig is met de jaarafsluiting! Heb je de query echter al een keer eerder gemaakt en getest, dan is het uitdraaien van de extra Q4 data slechts een druk op de knop en kom je niet helemaal onderaan de to-do lijst te staan!

2. Classificeer alvast 94% van 4 jaren spend 🛒

Een goede spendanalyse omvat minimaal 3 tot 4 jaar aan inkoopdata om trends en eenmalige inkopen te kunnen onderscheiden. Daarnaast wordt een periode van 4 jaar ook gebruikt bij het beoordelen van de rechtmatigheid en de 6 ‘key controls’ waaraan de spendanalyse wordt getoetst. Medio oktober zijn al 15 van de 16 kwartalen beschikbaar, bijna 94% van alle spend! Door deze nu alvast te verzamelen en classificeren naar inkooppakketten, hoef je in januari alleen nog maar het laatste kwartaal toe te voegen.

3. Voorkom onrechtmatige verassingen ⚖️

Vanaf 1 jan 2023 wordt de 'Rechtmatigheidsverantwoording' de verantwoordelijkheid van het college van B en W. Zou het nieuwe jaar niet een stuk relaxter beginnen als je nu al weet dat er geen verassingen zullen zijn? Uitzonderlijke kostenstijgingen of onrechtmatige inkopen zijn nu al inzichtelijk te maken. Zo kun je de verantwoordelijke personen alvast informeren en om toelichting vragen voordat de definitieve cijfers worden vastgesteld.

4. Vandaag al meer impact maken 🎯

Waarom wachten met goede voornemens? Als je toch al een plan was om ‘volgend jaar’ een spendanalyse uit te voeren, dan is DIT het beste moment om ermee te beginnen! Spendanalyse geeft niet alleen onmisbare info voor de rechtmatigheid, maar ook over de doelmatigheid, duurzaamheid en efficiency van Inkoop! Om klantwaarden te verhogen, kosten of risico’s te reduceren of procesprestaties te verbeteren, moet je eerst weten wie–wat–waar inkoopt. Pas dan kunnen categoriemanagers, inkopers en contractmanagers medio januari direct aan de slag met het échte werk: Meer impact maken met inkoopprojecten!

Extra voordeel! 🎁

Tijdens onze Q4-actieperiode van oktober t/m december gaan we direct met jullie spenddata aan de slag en krijg je de extra update in januari van ons cadeau! Wij ontzorgen het hele proces:

  • Gegevens uitvraag, controle en verwerking
  • Ontdubbelen & 96% classificeren van de leveranciers
  • Best-in-class actiegerichte dashboards
  • Matchen van alle contractgegevens aan de crediteuren (optioneel)
Purfaction

Purfaction

Supporter van Aanbestedingsmakelaar

Spendanalyse with a service www.purfaction.nl