3793x bekeken

Dat digitalisering inkoop raakt en grote invloed heeft op inkoopresultaten hebben we al vaker in de E-proQure nieuwsbrief gezegd. Wat misschien wat minder belicht wordt, is welke gevolgen het gaat hebben voor inkopers? In de aanloop naar het schrijven van deze blog las ik een aantal interessante artikelen en zag een mooie video over denkwerk. Mijn conclusie is: de toekomst voor inkopers in de digitale wereld is mooi, maar het gaat niet vanzelf. Ik neem je graag mee.

Digitalisering: veel invalshoeken

Heb jij dat ook? Je komt regelmatig interessante berichten, video’s en rapporten tegen. Maar tijd om direct te lezen of te kijken is er niet. En dan zegt je agenda dat je iets moet opleveren, leg je een aantal van die berichten, rapporten en video’s achter elkaar en ontstaat er gelukkig inzicht. Zo verging het mij bij het schrijven van deze blog. En het inzicht? Dat digitalisering inkopers vele kansen biedt voor professionele ontwikkeling en mooie resultaten voor de organisatie waar ze werken. Maar daar moet je wel wat voor doen. En er is ook een schaduw kant. Ik zal uitleggen wat ik las, zag en hoorde en waarom ik het linkte aan het onderwerp inkoop en digitalisering.

Wat kwam voorbij?

De documentaire kenniswerk: Er zijn Nederland naar schatting 5 miljoen kenniswerkers. Mensen die werken met kennis. Maar hebben we een goede definitie? Volgens Theo Compernolle is iedereen die werkzaam is in bedrijven en instellingen tegenwoordig een kenniswerker. Allemaal moeten we informatie verwerken en zijn we afhankelijk van IT-systemen. De schoonmaker, de inkoper, de directeur, maakt niet uit. Maar wat doet het dagelijks moeten verwerken van grote hoeveelheden informatie met ons? En wat betekent het voor de manier waarop we samenwerken en met de structuur van de organisaties waarin we werken? Inkopers zijn natuurlijk ook kenniswerkers. Daarom goed om deze docu te kijken en te zien en horen welke toekomst mensen, die over de toekomst van kenniswerkers en kenniswerk nadenken, zien.

KPMG studie Future Proof Procurement: In 2016 publiceerde KPMG deze studie waarin vier toekomstscenario’s voor inkoop in 2030 werden gevonden. Het scenario ‘Procurement Rest in Peace’ kreeg vooral de nodige publiciteit. Tijdens de Mercateo Executive Summit 2019 gingen de auteurs van het rapport in op de vraag hoe ziet de inkoopwereld er drie jaren later uit. Zij zien nu dat twee scenario’s domineren: maximale efficiëntie door automatisering en de creatieve inkoop. Vervolgens zien zij dat omgaan met meetbare waarde voor de organisatie en hoe om te gaan met digitalisering spanning oplevert voor inkopers en inkoopmanagers. Hoe deze spanning tegemoet te treden? Hoogste prioriteit geven aan bedenken hoe om te gaan met digitalisering. Want dat is een voorwaarde voor mooie inkoopresultaten in de toekomst.

AI draagt bij aan 25% minder medewerkers bij IBM: IBM heeft AI al lang geleden omarmt. Iedereen kent de voorbeelden waarbij IBM’s supercomputer Watson scoort met AI. Maar AI zorgde er mede voor dat het aantal medewerkers van IBM de afgelopen vijf jaren daalde met 25%. Ginni Rometti, CEO van IBM, was tijdens een bijeenkomst voor HRM directeuren dit jaar erg duidelijk. Naar bedrijven en instellingen: zorg ervoor dat medewerkers worden geschoold in digitalisering, neem mensen aan die korter dan vier jaar hun opleiding hebben afgesloten en ontwikkel een learning management system waarmee continu kan worden gewerkt aan en zicht ontstaat op de ‘skills of the workforce’. En naar medewerkers: ‘skills are going to become the lifeline of an employee’s relevancy’. Het ontwikkelen van skills is ook de verantwoordelijkheid van medewerkers.

Dichter bij huis laat ook KPN weten zich voor te bereiden op digitalisering van inkoop: Michelle Bakker, CPO bij KPN, stelt dat 50-70% van de activiteiten op het gebied van source-to-contract en misschien nog wel een hoger percentage in operationele inkoop kandidaat zijn om overgenomen te worden door robots (RPA). En dat betekent volgens haar dat de inkooporganisatie twee keuzes heeft: zichzelf opnieuw uitvinden door digitalisering te omarmen en te laten zien dat dit de meerwaarde van inkoop stuwt of inkoop wordt uitbesteed.

Het resultaat

Als ik bovenstaande overzie, dan kom ik tot het volgende: Digitalisering verandert niet alleen werk en functies, maar heeft invloed op organisaties en de netwerken waarin nu wordt gewerkt. Voor inkopers betekent dit dat het werk en de rol gaat veranderen omdat de organisaties waar ze werken, maar vooral demand- en supply chains gaan veranderen onder invloed van digitalisering. Wat betekent dit voor de inkoper?
Laten we beginnen met het begrijpen van kenniswerk en de invloed die dit gaat hebben op mensen, de manier waarop we werken en samenwerken. Dat automatisering van inkoopprocessen inkopers kan helpen om efficiënter te werken, weten we al lang. Maar digitalisering heeft een veel verstrekkender invloed. Het gaat in essentie voor inkoop om ‘to be or not to be’. Inkopers moeten nu bepalen hoe met digitalisering om te gaan en op basis daarvan de transformatie van inkoop starten. Drie tips:

  • Lees over digitalisering van inkoop en de mogelijkheden. Ook in de nieuwsbrief van E-proQure vindt je regelmatig informatie.
  • stem af met stakeholders in eigen organisatie en de supply chain. Waar staat jouw organisatie, wat is de aanpak van digitalisering en welke consequenties heeft dit voor de inkoopfunctie?
  • Experimenteer met nieuwe technologie en de impact daarvan. Probeer niet alles tot drie achter de komma te doordenken, maar probeer ook uit in de praktijk.

Zo kunnen inkopers op tijd anticiperen op digitalisering. Doen ze dat niet dan wordt inkoop het eerstvolgende proces dat massaal wordt uitbesteed. Toch een beetje Inkoop Rest in Peace (R.I.P.)?

Bron: E-proqure.nl Digital
Afbeelding1

Gert Walhof

Zelfstandig inkoopadviseur en Kennispartner E-proQure

Afbeelding: Pixabay