265x bekeken

De liefde voor het inkoopvak wordt bij inkoopprofessionals steeds duidelijker zichtbaar. En laten we eerlijk zijn, kan je ze het kwalijk nemen? De afgelopen decennia hebben we gezien hoe inkoop zich heeft ontwikkeld en getransformeerd. Het is geen gemakkelijke reis geweest voor velen; sommigen zijn nog steeds onderweg (transformatie heeft immers geen bestemming), en anderen staan nog aan het begin. Maar één ding is zeker: het inkoopvak versnelt vooruit en organisaties werken hard aan het verbeteren van de inkoopposities.

Vroeger werden inkoopafdelingen beschouwd als eenvoudige beheerders van de backoffice met een rolodesk aan visitekaartjes van leveranciers. Maar tijden zijn gelukkig veranderd, en de nieuwe termen die nu worden gebruikt om inkoop te beschrijven, zijn bijna onherkenbaar ten opzichte van toen: samenwerkend, innovatief, op data gebaseerd, agile, veranderaar, adviseur. Deze evolutie is grotendeels te danken aan het groeiende besef dat inkoop aanzienlijke waarde kan toevoegen aan een organisatie. En laten we eerlijk zijn, het is niet alleen de professionaliteit, maar ook de passie die een cruciale rol speelt.

In het afgelopen jaar heb ik gesproken met talloze inkoopprofessionals, zowel uit de publieke als private sector, en het is overduidelijk dat velen niet alleen van hun werk houden, maar er ook gepassioneerd door zijn. Menig inkoper voelt zich prettig als spin in het web, bouwt relaties op en maakt impact op het bedrijfsresultaat en de omgeving. Met name in de publieke sector is een veelgehoord argument het streven naar duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid en circulariteit. Veel inkoopprofessionals zijn dan ook enthousiast over hun rol, de uitdagingen die voor hen liggen en de impact die ze kunnen hebben op een organisatie en de samenleving.

Inkoop is trending

Inkoop is momenteel een opwindende plek om te zijn. Het is een dynamische functie die niet alleen traditionele onderhandelings- en relatiebeheervaardigheden vereist, maar ook steeds meer belang hecht aan verkoop, communicatie, analytics, innovatieve technologie en meer. Veel inkoopgroepen moeten zich vertrouwd maken met opkomende technologieën zoals AI, blockchain en data-management. De snelle innovatie in deze gebieden betekent dat inkoop gelijke tred moet houden.

Inkoop fungeert als de poortwachter voor misschien wel de grootste bron van innovatie die een bedrijf heeft - de leveranciers. Het koesteren van die relaties, het opbouwen van nieuwe en de voorkeursklant worden, is cruciaal in deze competitieve tijd.

Dit alles maakt inkoop fascinerend. Daarom zullen we doorgaan met het vinden, binden en volgen van talenten en hopelijk meer interesse en opwinding genereren over inkoop. Ben jij een inkoop-lover dan vernemen wij graag jouw passie.

Logo HI Pselect groot

Marc Brugman / Lisa de Bakker

HIPselect, talent in het vinden inkooptalent

𝐇𝐈𝐏𝐬𝐞𝐥𝐞𝐜𝐭, 𝐭𝐚𝐥𝐞𝐧𝐭 𝐢𝐧 𝐡𝐞𝐭 𝐯𝐢𝐧𝐝𝐞𝐧 𝐯𝐚𝐧 𝐢𝐧𝐤𝐨𝐨𝐩𝐭𝐚𝐥𝐞𝐧𝐭!
Werving en Selectie
📞 06-34566059 of mail op ✉ info@hipselect.nl