Ik zet me graag op allerlei plekken in voor de maatschappelijke bijdrage die we vanuit ons werk als inkoopprofessional of opdrachtgever kunnen leveren. Vanuit de overheid en ook vanuit het bedrijfsleven staan we voor een grote uitdaging op maatschappelijk gebied. En dit vraagt dat we anders gaan acteren dan dat we in het verleden hebben gedaan. Maar hoe gaan we dit realiseren?
Als je wilt uitdragen dat je impact wilt maken en als maatschappelijk verantwoord opdrachtgever het goede voorbeeld wilt geven dan moeten we toch echt aan de slag met elkaar! Onze gezamenlijke inkoopkracht is groot en hierdoor kunnen we een bijdrage leveren aan de doelstellingen die gerealiseerd moeten worden op het gebied van diverse maatschappelijke thema’s.
Vanuit de overheid is onlangs het nieuwe Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) opgesteld. Een leidraad waarmee we een start kunnen maken naar actie. In het nieuwe manifest zijn concreet 6 thema’s benoemd die aandacht vragen. Maar hoe gaan we hier concrete acties op in zetten?
Te vaak en te veel zie je nog blijdschap ontstaan als er een vinkje gezet wordt in een aanbesteding voor de inzet van een bepaald percentage aan SROI, of luid applaus als er een trede op de CO2 prestatieladder als eis van toepassing wordt verklaard. Of dat er vanuit team inkoop gezegd wordt dat het geen “inkoopfeestje” is en dat team duurzaamheid aan zet is. En andersom zegt duurzaamheid hetzelfde want het heeft toch “echt betrekking op inkoop”. De druk wordt schijnbaar her en der nog steeds niet voldoende gevoeld en dat wordt met dergelijk gedrag pijnlijk duidelijk.
Mensen…laten we eerlijk zijn. Op deze wijze gaan we niet bereiken wat we willen bereiken en de tijd van achterover leunen is voorbij! Sla als medewerker, ondernemer of bestuurder de handen ineen en zorg dat je een groep mensen om je heen verzamelt die vanuit een intrinsieke motivatie de drive hebben om samen de juiste stappen te zetten.En dat het misschien lastig is om het voor elkaar te krijgen, of dat er niet voldoende tijd beschikbaar is om deze inspanning nog even “er bij te doen” dat snap ik heel goed. Maar laten we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen en zet in ieder geval de eerste stappen, stel een enthousiast team samen en vraag hulp waar je dat nodig hebt. O.a. vanuit Pianoo wordt er hulp geboden en er zijn tal van professionals met ervaring beschikbaar die ook bereid zijn om ondersteuning te bieden.
Het zou goed zijn als we als opdrachtgevers en opdrachtnemers de handen ineenslaan. Het is geen kwestie van de één legt de opgave als plicht bij de ander neer. We moeten krachten bundelen en op deze wijze samen impact realiseren.
Hoe je dit kunt doen? Daar vertel ik je graag meer over. Ik maak graag een afspraak met je. Daarnaast sta ik onder andere op woensdag 28 september tijdens de Noordelijke Marktdag Beter Aanbesteden van Pianoo in twee verschillende deelsessies hier uitgebreid bij stil. Het doel van deze dag is kennis maken, kennis delen en kennis opdoen. Meld je via button aan!