641x bekeken

Enkele jaren geleden schreef ik al een redelijk kritisch artikel over hoe MSP’s in de Nederlandse markt acteerden (Wat zijn uw ervaringen met een MSP?). Nu, bijna 4 jaar later en vele nare ervaringen wijzer, moet ik helaas constateren dat ik toen nog veel te vriendelijk ben geweest. Ik gaf destijds het MSP-concept het voordeel van de twijfel maar inmiddels weet ik wel beter: MSP’s hebben inmiddels aangetoond de spreekwoordelijke “wolf in schaapskleren” te zijn en schromen al lang niet meer om hun klanten met desinformatie om de tuin te leiden voor eigen commercieel gewin.

Hoe dat kan? Simpelweg omdat ze ingeschakeld worden door klanten die geen greep hebben op hun inhuur en die het vaak ook aan marktkennis ontbreekt om te begrijpen wat een MSP daadwerkelijk in de leveranciersmarkt teweeg brengt. En, als klap op de vuurpijl, misbruiken de MSP’s de angst en onzekerheid die bij vele opdrachtgevers leeft met betrekking tot de gevolgen van de wet DBA, voor eigen gewin.

Een kleine bloemlezing van wat ik nu in de markt voor personeelsbemiddeling tegenkom:

  1. MSP: het programma is “supplier funded” en, beste klant, u krijgt zelfs geld toe! (vaak via een kick-back mechanisme aan de eindklant)
    1. Realiteit: “supplier funded” klinkt verschrikkelijk aantrekkelijk maar het bestaat niet! Word wakker! Leveranciers zijn niet dom en houden bij de eerstvolgende aanvraag in hun tarief rekening met de extra kosten die een MSP in rekening brengt. Uiteindelijk wordt de MSP gewoon een extra, kostenverhogende, schakel in de inhuurketen. En u betaalt die echt zelf!
  2. MSP: wij verhogen de kwaliteit van kandidaten bij inhuur!
    1. Realiteit: de klant krijgt niet meer de beste kandidaten als leveranciers rekening moeten houden met maximumtarieven en condities die de MSP hen oplegt (maximumtarieven worden vaak gebaseerd op dubieuze ratecards opgesteld door de MSP zelf aan de hand van hun “expertise” en “marktkennis”). De beste kwaliteit kandidaten komen niet voor lage tarieven en leveranciers leveren hun beste kandidaten liever aan klanten die realistisch zijn, een marktconform tarief betalen en geen absurde bepalingen inbouwen.
  3. MSP: wij zijn onafhankelijk en ontsluiten de hele leveranciersmarkt!
    1. Realiteit 1: “onze eigen kandidaten eerst” is het ongeschreven motto en als het even kan wordt de concurrentie liefst geheel uitgeschakeld.
    2. Realiteit 2: “Chinese walls” m.b.t. gegevens die leveranciers aan de MSP leveren worden beloofd, maar bestaan niet (en men zet het niet in overeenkomsten natuurlijk). Echter, het is in de praktijk vrijwel onmogelijk voor leveranciers om aan te tonen dat informatie van hun kandidaten wordt gebruikt voor eigen gewin door de MSP.
    3. Realiteit 3: de MSP wil uiteraard graag de “performance” van dienstverleners (mede) beoordelen en voorkeursleveranciers voor inhuur bepalen. Tja, wat zou u doen als u mag bepalen of uw grootste concurrenten wel of niet goed presteren en leverancier mogen blijven?
    4. Realiteit 4: concurrenten van de MSP krijgen (met allerlei drogredenen richting de eindklant) geen aanvragen meer.
  4. MSP: U krijgt als eindklant grip op uw inhuur!
    1. Realiteit 1: U, als de eindklant, krijgt geen grip op inhuur maar de MSP krijgt wel volledig grip op u en maakt u afhankelijk. En op de koop toe krijgt de MSP een wurggreep op uw leveranciers (zijn concurrenten). Ten koste van uw kwaliteit van inhuur en tegen uiteindelijk hogere kosten. In inkooptermen: “drive cost in & quality out” is het eindresultaat.
    2. Realiteit 2: U heeft geen MSP nodig om dit proces in te richten. U kunt het makkelijk zelf!
  5. MSP: wij borgen (wettelijke) compliancy!
    1. Realiteit 1: De MSP maakt u onnodig bang voor de mogelijke gevolgen van wetgeving en geeft u slechts 1 oplossing: die oplossing die alleen de commerciële belangen van de MSP versterkt.
    2. Realiteit 2: U heeft geen MSP nodig om compliancy te borgen. U kunt het makkelijk zelf en de MSP schuift alle risico’s sowieso af richting de eindklant en leveranciers!

En zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Ik zie domweg dat klanten van MSP’s in de luren worden gelegd met mooie commerciële praatjes die in de praktijk geen hout snijden en met mooi beloftes die uiteindelijk niet geleverd zullen worden. Waarom trapt men er dan in? Gemakzucht? Onwetendheid? Ik kan het in ieder geval niet verklaren. En zeker niet bij multinationals. Het inhuurproces zelf goed inrichten is namelijk echt niet complex.

Maar goed, als je het toch wilt uitbesteden dan is er slechts 1 (één) gouden regel om altijd te onthouden: borg dat de MSP onafhankelijk is en dus geen commerciële positie in de inhuurketen kan innemen. Hoe? Simpel:

  • geef de MSP geen kans om zelf (eigen) mensen te kunnen aanbieden,
  • laat de MSP dus alleen contract handling (contractenbeheer en compliancy beheer) verrichten, en
  • bepaal en manage zelf de commerciële afspraken met leveranciers.

Tja, dan heb je eigenlijk alleen een onafhankelijke broker nodig die contractenbeheer en compliancy beheer uitvoert!

Aan u de keus: wilt u grip op de MSP of geeft u de MSP een wurggreep op uw bedrijf en uw leveranciers?

Wolf In Schaapskleren2
Kamp

Auteur

Peter Kamphuys