851x bekeken

Dit jaar organiseerde de NEVI voor de tiende keer de jaarlijkse contractmanagementdag. Ongeveer 500 (!) bezoekers maakten er in de Rijtuigenloods een feestje van. Voor mij ook twee jubliea want 10 jaar geleden was ik er voor het eerst bij en het was dit jaar de vijfde keer dat ik deelnam. Van Fighting for success (2013), via Sturen op resultaat (2016) en Relaties die werken (2017) naar Teamwork (2018). Dit keer ging over de (r)evolutie van Inkoop. Hoe heeft het vakgebied zich in de afgelopen 10 jaar ontwikkeld? Waar staan we nu en hoe denken en willen we dat ons vakgebied er over 10 jaar uitziet? En praten we dan over een evolutie of een revolutie van ons vakgebied? Ik heb daar wel een mening over en was heel benieuwd naar die van de sprekers en deelnemers.

Door : kees Tazelaar

Opening

Wendy van der Valk (bijzonder hoogleraar Inkoop en Leveranciersmanagement aan de Tiburg University) opende het programma van deze 10e contractmanagementdag. Zij noemde al een aantal ontwikkelingen en trends die in de rest van het programma door diverse sprekers uitgediept werden. Dat vond ik wel mooi en droeg voor mij bij aan de kwaliteit van deze dag.

Daarna was het de beurt aan Cocky Brouwer (hoofd contractmanagement van de Royal Schiphol Group). Cocky had ik leren kennen op de CMdag van 2018. De nieuwe afdeling Contractmanagement startte in 2021 met veel ambitie om het niveau van contractmanagement bij Schiphol naar volwassenheid te brengen. Op die reis waren en zijn er uitdagingen voor Schiphol, zoals de Covid periode, een sterke daling in het vliegverkeer, de op-en afschaling , een krappe arbeidsmarkt en de duurzaamheidsambities. Cocky was heel open over de problemen bij Schiphol. Dat maakte haar verhaal heel sterk. Paste ook in haarvisie op samenwerking met de markt: maximale transparantie. Practice what you preach dus.

Maarten Neelis (Director Market Transition bij Rijkswaterstaat) was de tweede plenaire keynote speaker. Hij schetste de ontwikkelingen bij Inkoop bij Rijkswaterstaat in de afgelopen decennia. Daar viel een slingerbeweging in te ontdekken. Veel markt, weinig markt. Best Value Procurement, Marktvisie, Relationele contracten, risiscomangement, het kwam allemaal langs. Fascinerend verhaal

Verdiepingssessies contractmanagementdag

De eerste ronde koos ik voor Contractmanagementissues? Laten we ze aanpakken! Nevi (Jeroen Hulsman) en Significant (Loudmilla Kok-Oomen) doen periodiek gezamenlijk onderzoek naar trends en ontwikkelingen in de publieke sector. In deze workshop stond één van de conclusies uit het onderzoek centraal. Het bleek namelijk dat de focus op contract- en leveranciersmanagement nogal eens te wensen overlaat. In deze interactieve sessie gingen wij dieper op deze conclusie in de verdeling richten, in richten en verrichten. Heel leuke opzet.

De twee ronde was voor Strategisch leveranciersmanagement in turbulente tijden. De wereld om ons heen ontwikkelt zich in een razend tempo. Door onder meer inflatie, veranderende businessmodellen, schaarste en opeenstapelingen van crises zijn vele inkoopmarkten flink verstoord. De impact hiervan op organisaties was de laatste jaren groot en is dat nog steeds. Dit vraagt voor nu in het heden maar vooral ook in de nabije toekomst om andere manieren van marktbenadering en andere vormen van leverancierssamenwerking. John van Veen en Relus Kuijpers van Aeves Benefit gingen op deze problematiek in. Heel herkenbaar voor mij.

De derde rond ging ook over Strategisch leveranciersmanagement. De subtitel was ‘Samen komen we verder’. En de spreker? Dat was ik. De inhoud kun je lezen in mijn blog de revolutie van contractmanagement.

Na de plenaire afsluiting was het tijd voor de borrel en, tot mijn genoegen, een prima blauwe hap. Zo was ik helemaal in the navy.

Mijn conclusie is dat het vak in de afgelopen jaar een flinke stap naar volwassenheid heeft gezet. Van fighting for success naar een volwaardige speler in het inkoopproces. Het lelijke eendje is een mooie zwaan geworden. Op naar de 11e contractmanagementdag op 11 april 2024

Op Inkopenbijdeoverheid.nl CMD23
Kees

Kees Tazelaar

voor inkoop met impact

Foto: Hoogtepunt Kees: samen met mijn dochter deze dag mee te maken.